آدرس مجموعه : شیراز _ میدان پارسه _ اجاره اتومبیل امپراطور
تلفن تماس مجموعه : 09018002800 _ 09028002800

آدرس مجموعه : شیراز _ میدان پارسه _ اجاره اتومبیل امپراطور

بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو

بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو

عمر و کیفیت لاستیک از دیدگاه رانندگان اهمیت بالایی دارد و برای اینکه بتوان میزان عمر لاستیک‌ها را افزایش داد می‌توان عوامل تاثیرگذار روی عمر لاستیک را بررسی کرد. در سرویس‌های دوره‌ای خودرو، وضعیت لاستیک‌ها هم مورد بررسی قرار می‌گیرند و طبق نظر تعمیرکار زمان درستی برای تعویض تایرها انتخاب می‌شود.

اگر آج لاستیک از بین رفته باشد و یا در هنگام ترمز گرفتن در مسافت‌های طولانی لاستیک‌ها روی زمین کشیده می‌شوند در واقع زمان مناسبی برای تعویض لاستیک‌هاست. در ادامه بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو را بیشتر بررسی می‌کنیم.

زمان تعویض لاستیک جلو با عقب

شما به عنوان راننده باید زمان تعویض لاستیک جلو با عقب را تشخیص دهید و در زمان مناسب آن را تعویض کنید. هر چند که با تکنیک‌هایی می‌توان عمر مفید لاستیک‌ها را افزایش داد و کیفیت آن را بهبود بخشید. زمان تعویض لاستیک جلو با عقب به صورت ضربدری با طی کردن ۱۰ هزار کیلومتر یکبار است که به تقسیم بار وارد شده به لاستیک‌ها کمک می‌کند.

با چرخش لاستیک ها ساییدگی به صورت مساوی بین هر چهار لاستیک تقسیم می‌شود و عمر آن نیز افزایش می‌یابد. این کار در موقعیت‌های خاصی انجام می‌شود و تایرهای جلوی خودرو اصطکاک بالاتری که دارند و چرخش و ترمز بیشتر بر روی آن اثر می‌گذارد.

به همین دلیل ساییدگی آج‌ها موجب فرسودگی سریع‌تر لاستیک‌های جلو می‌شود و زمان تعویض لاستیک جلو با عقب است تا هر چهار لاستیک به یک اندازه فرسوده شوند. از این طریق فرمان پذیری و عملکرد آن در پیچ و ترمز نیز بهتر می‌شود.

زمان تعویض لاستیک جلو با عقب

زمان تعویض لاستیک جلو با عقب

جدول کارکرد لاستیک

بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو در زمانی است که از میزان کارکرد خودرو آگاهی‌ کافی داشته باشید. میزان کیلومتر طی شده بر عمر لاستیک تاثیرگذار است و می‌توانید یک برآورد حدودی از آن نیز داشته باشید. در ادامه جدول کارکرد لاستیک را بیشتر بررسی می‌کنیم.

جدول کارکرد لاستیک

جدول کارکرد لاستیک

زمان تعویض لاستیک خودرو چند کیلومتر

با طی کردن میزان کیلومتری مشخص می‌توانید لاستیک‌ها را تعویض کنید. زمان تعویض لاستیک خودرو هر ۴۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر ساییدگی برای لاستیک‌ها ایجاد می‌شود و باید تعویض شود. اما این تغییر بسته به هر خودرویی متفاوت است و نمی‌توان عدد ثابتی را تعیین کرد.

به طور کلی نیاز است که آج‌ها، میزان کیفیت لاستیک، کیلومتر طی شده با خوردو، نیز مورد بررسی قرار داد. همچنین وضعیت ایمنی در رانندگی نیز اهمیت بالایی دارد و به صورت دوره‌ای باید شرایط امنیت خودرو نیز مورد ارزیابی قرار گرفته شود.

عمر لاستیک ایرانی و خارجی

عمر لاستیک ایرانی و خارجی و تاریخ انقضای آن تفاوتی با هم ندارند و هر دو نوع لاستیک ایرانی و خارجی، تقریبا تا سه سال بعد از تاریخ تولید قابلیت استفاده دارند. با توجه به وارد شدن لاستیک‌های خارجی در بازار ایران، باید در هنگام خرید به کهنه بودن لاستیک‌ خارجی دقت کنید.

کارشناسان فنی خودرو معتقدند که بین تایرهای ایرانی و خارجی تفاوتی وجود ندارد و در بازار ایران تفاوت این دو لاستیک چندان قابل تشخیص نیست. به همین دلیل در هنگام خرید باید به تاریخ دقیق تولید آن دقت کنید تا لاستیک‌های کهنه و تاریخ گذشته را خریداری نکنید.

روش‌های متعددی برای افزایش عمر لاستیک ایرانی و خارجی وجود دارد و باید از یکی از روش‌های ذکر شده برای افزایش طول عمر لاستیک استفاده کنید. همچنین انتخاب نوع لاستیک به میزان بودجه، تاریخ تولید، شرایط آب‌وهوایی و کیفیت آن بستگی دارد.

عمر مفید لاستیک ایرانی چند کیلومتر است؟

عمر مفید لاستیک ایرانی بسته به کیفیت آن متفاوت است و حدود ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار کیلومتر می‌توان برای آن برآورد کرد. طی کردن کیلومتری مشخص برای هر نوع لاستیک متفاوت است و می‌توان متناسب با شرایط لاستیک درباره تعویض آن اقدام نمود.

کارشناسان معتقدند که تعویض لاستیک خودرو هر ۴ تا ۶ سال یکبار زمان مناسبی است. البته باید به شرایط آن و تاریخ انقضا نیز دقت کنید. لاستیک‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و در صورت استفاده محدود شاید تا ۸۰ هزار کیلومتر هم مشکلی نداشته باشند. در ادامه تعویض لاستیک خودرو در فصول مختلف را بررسی می‌کنیم.

  • عمر مفید لاستیک ایرانی در تابستانی: بین۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر
  • عمر مفید لاستیک ایرانی در زمستانی: ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر
  • عمر مفید لاستیک ایرانی در چهار فصل: ۴۵ تا ۵۵ هزار کیلومتر
تشخیص عمر لاستیک

تشخیص عمر لاستیک

تشخیص عمر لاستیک

راه‌های متعددی برای تشخیص عمر لاستیک خودرو وجود دارد؛ اغلب تایرهای تولید سال ۲۰۰۰ به بعد یک کد چهار رقمی دارند که دو رقم اول نشان‌دهنده هفته تولید و دو رقم بعدی سال تولید را نشان می‌دهد. در ادامه راهکارهای تشخیص عمر لاستیک را بیشتر بررسی می‌کنیم.

تاریخ تولید لاستیک

روی دیواره هر لاستیک عددی چهار رقمی به نام DOT هک شده است که تاریخ تولید را نشان می‌دهد. دو رقم اول این کد هفته تولید و دو رقم آخر سال تولید را نشان می‌دهد. اما به طور کلی عمر مفید هر لاستیک حدود ۵ تا ۶ سال است و نمی‌توان تنها به تاریخ تولید و انقضای لاستیک بسنده کرد.اگر لاستیک خودروی شما فرسوده شده می‌توانید با اجاره خودرو در شیراز به کارهای خود رسیدگی کنید و مدت زمان مورد نیاز برای تعویض لاستیک‌ها نباشید.

بررسی شرایط آج لاستیک

از دیگر راه‌های تشخیص عمر لاستیک می‌توان به عمق آج لاستیک‌ها اشاره کرد. نشانه‌های عمر مفید آن کم شدن عمق آج است. حداقل عمق آج حدود ۱.۶ میلی‌متر است و ابزارهای متنوعی برای سنجش عمق آج وجود دارد. به طور مثال می‌توانید از سکه‌های معمولی استفاده کنید تا عمق آج لاستیک را بسنجید.هر یک از لاستیک‌هایی که آج آن کم عمق باشند نیاز به تعویض دارند. در اثر استفاده مداوم از لاستیک‌ها، آج‌ها دچار ساییدگی می‌شوند و به همین دلیل دیگر قابل استفاده نیستند.

تعویض دوره‌ای

یکی دیگر از راهکارهای تشخیص عمر لاستیک را می‌توان تعویض دوره‌ای معرفی کرد؛ حداقل با طی کردن هر ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار کیلومتر می‌توانید لاستیک‌های خود را تعویض کنید. یا در صورتی که ۴ تا ۶ سال از زمان استفاده آن گذشته باشد می‌توانید لاستیک‌ها را عوض کنید.همچنین تعویض لاستیک‌ها به صورت چرخشی می‌تواند به افزایش عمر مفید آن کمک کند. لاستیک‌های جلو سریع‌تر دچار ساییدگی می‌شوند و لاستیک‌های عقب دیرتر تغییر می‌کنند.

تاثیر نوع رانندگی

همیشه نوع رانندگی بر عمر لاستیک‌ها تاثیر می‌گذارد و عمر مفید لاستیک‌ها را کاهش می‌دهد. رانندگی با سرعت‌های بالا و ترمزهای ناگهانی موجب تغییر حالت سریع‌تر لاستیک‌ها نیز می‌شود. جاده‌های ناهموار، شرایط آب‌وهوایی و… می‌تواند بر عمر لاستیک‌ها اثر بگذارد.

علائم تعویض ضروری

سایش نامتعارف، ترک‌ها و برآمدگی ها و تغییرات غیرعادی، ایجاد برآمدگی‌ها و شکستگی‌ها، لرزش‌های غیرعادی از جمله راه‌های تشخیص عمر لاستیک‌ها به شمار می‌رود که احتمال بروز تصادفات جاده‌ای را در بردارد. بنابراین در صورت بروز هرگونه تغییرات خطرناک برای تعویض لاستیک اقدام کنید.

جمع‌بندی

اگر شما هم به دنبال تعیین بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو هستید‌، این مقاله را مطالعه کنید؛ تعویض لاستیک خودرو موجب افزایش امنیت در رانندگی، شتاب‌ خودرو،‌ بهبود کیفیت ترمزگیری نیز می‌شود. بنابراین پیوسته شرایط تایرها را بررسی کنید.

برای تعویض لاستیک خودرو به تاریخ تولید، میزان کیلومتر طی شده، عمق آج‌ها و کیفیت و شرایط تایرها توجه کنید. همچنین در زمان تعویض لاستیک‌ها می‌توانید از امپراطور رنت، رانندگی با خودروهای باکیفیت و متنوع را اجاره ماشین در شیراز را تجربه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایمیل اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام