آدرس مجموعه : شیراز _ میدان پارسه _ اجاره اتومبیل امپراطور
تلفن تماس مجموعه : 09018002800 _ 09028002800

آدرس مجموعه : شیراز _ میدان پارسه _ اجاره اتومبیل امپراطور

جدول سرویس و نگهداری خودرو چیست

جدول سرویس و نگهداری خودرو

جدول سرویس و نگهداری خودرو

سرویس خودرو بایستی به صورت دوره‌ای انجام شود تا رانندگان از ایمنی و راحتی ماشین در هنگام رانندگی مطمئن شوید. به خصوص در شرایطی که نیاز به اجاره خودرو در شیراز دارید، اطمینان از سلامت خودرو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سرویس دوره‌ای باعث جلوگیری از هزینه‌های اضافه تعمیرات می‌شود و عمر قطعات و لوازم خودرو را افزایش می‌دهد. به همین دلیل جدول سرویس خودرو به شما کمک می‌کند تا از جزئیات وسایل نقلیه خود اطمینان حاصل کنید و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا این جداول را بیشتر بررسی کنیم :

بررسی جدول سرویس خودرو

برای بررسی جدول سرویس خودرو بایستی از میزان کارکرد ماشین خود آگاهی داشته باشید؛ هر چه کیلومتر بیشتری با ماشین طی کنید، سریع‌تر باید خودروی خود را مورد ارزیابی کیفی قرار دهید. ما در ادامه چکاپ دوره‌ای اقلام و لوازم را خودرو را معرفی می‌کنیم.

بررسی جدول سرویس خودرو

بررسی جدول سرویس خودرو

روغن موتور

از جمله موارد جدول سرویس خودرو، تعویض روغن موتور است؛ روغن به عنوان روانکاری اجزای موتور به کار می‌رود و اصطکاک قطعات را کاهش می‌دهد. این امر موجب تمیز شدن موتور و جلوگیری از فرسودگی و زنگ‌زندگی قطعات می‌شود.همچنین تعویض به موقع روغن از هدر رفتن سوخت جلوگیری می‌کند. میزان روغن حداقل و حداکثر دارد و باید به میزان علامت روی میله ماشین دقت شود. اگر سطح روغن کم باشد خطرناک‌ است.

بررسی ترمز در سرویس دوره خودرو

روغن ترمز از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ کیفیت روغن ترمز اهمیت زیادی دارد و سیستم ترمز را روان می‌کند و مانع از اصطکاک قطعات می‌شود. اگر روغن ترمز کثیف باشید و به رنگ قهوه‌ای شود ایمنی راننده و سرنشینان را به خطر می‌اندازد. بنابراین بررسی ترمزها باید به صورت دوره‌ای توسط مکانیک‌ها انجام شود.

سرویس گیربکس

از دیگر موارد جدول سرویس خودرو، بررسی گیربکس است؛‌ گیربکس در سیستم انتقال قدرت به کار می‌رود که با طی کردن ۱۰۰ هزار کیلومتر باید مایع آن باید تعویض شود. همچنین تعویض فیلتر گیربکس را فراموش نکنید.روغن گیربکس نباید به رنگ تیره باشد و تیرگی رنگ آن مانع عملکرد درست گیربکس‌ می‌شود.

بررسی فیلتر هوا در سرویس دوره ایی

رانندگان موظفند که فیلتر هوا را به صورت دوره‌ای تعویض کنند. به طور کلی فیلتر هوا از ورود ذرات و آلودگی‌ها به موتور جلوگیری می‌کند. به همین دلیل تعویض دوره‌ای فیلتر هوا اهمیت زیادی دارد.معمولا سالی یکبار تعویض فیلتر هوا توصیه می‌شود و با طی کردن مسافتی نزدیک به ۲۵۰۰۰ کیلومتر بایستی فیلتر هوا تعویض شود.

اهمیت تراز چرخ‌ها در سرویس و نگهداری خودرو

از جمله موارد جدول سرویس خودرو می‌توان به تراز کردن چرخ‌ها اشاره کرد؛ چک کردن چرخ‌ها و بررسی آن اهمیت زیادی دارد و باید تایرها باد کافی برای حرکت داشته باشند. همه لاستیک‌ها باید به خوبی با هم در هماهنگی قرار بگیرند.همیشه آج‌های روی لاستیک‌ها را بررسی کنید که در صورت فرسودگی، تعویض شوند. آج‌ها در اثر استفاده زیاد از بین می‌روند و عملکرد تمرکز گرفتن را کاهش می‌دهد.

بررسی جدول سرویس خودرو

بررسی مایع خنک‌کننده در سرویس دوره ایی

همانطور که می‌دانید مایع خنک‌کننده اهمیت زیادی در خنک کردن موتور و قطعات در فصل تابستان دارد. همچنین استفاده از ضدیخ در زمستان مانع یخ‌ زدن مایع خنک‌کننده جلوگیری می‌کند.گاهی هم به دلیل نشتی، مایع خنک‌کننده خارج می‌شود و به همین دلیل باید سطح آن را مورد بررسی قرار دهید.

بررسی شمع‌ها

بهتر است که با طی کردن هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر شمع‌ها را بررسی کنید؛ شمع‌ها به عنوان سیستم جرقه‌زنی به کار می‌روند که باید به صورت مرتب مورد ارزیابی قرار بگیرد. در طول استفاده و در اثر گذر زمان فرسوده می‌شوند. ممکن است یک یا چند شمع بعد از مدتی نیاز به تعویض داشته باشند.

اهمیت فیلتر سوخت در سرویس و نگهداری خودرو

یکی از فیلترهایی که از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند، فیلتر سوخت است؛ این فیلتر از ورودی آلاینده‌ها به سیلندر جلوگیری می‌کنند و بنزین به صورت تصفیه شده وارد موتور می‌شود. به همین دلیل فیلتر سوخت در کیفیت و راندمان موتور تاثیر زیادی دارد. قطعات مصرفی همچون فیلتر سوخت بایستی زود به زود تعویض شوند.

تسمه تایم در سرویس دوره ایی

تسمه تایم نقش مهمی در حرکت ماشین دارد و با ایجاد انرژی جنبشی موجب حرکت و راه‌اندازی اجزای ماشین می‌شود. تسمه تایم در اثر استفاده دچار فرسودگی و پارگی می‌شود و به همین دلیل ممکن است که خطرات جبران‌ناپذیری را رقم بزند.مکانیک هر چند وقت یکبار تسمه تایم را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر علائم خرابی داشته باشد، تعویض می‌‌کند. رانندگان در سرویس‌های دوره‌ای باید این قطعات چک کنند تا از هزینه‌های بیشتر جلوگیری شود.

سیستم تهویه خودرو

سیستم تهویه خودرو نقش زیادی در هوای مطبوع در فصول مختلف دارد. سرمایش و گرمایش خودرو به سیستم تهویه ربط دارد و باید به درستی عمل کند تا در مسافت‌های طولانی راننده و سرنشینان احساس راحتی داشته باشند.کولر ماشین در فصول گرما باید به درستی مورد استفاده قرار بگیرد و اگر در فصول گرم هم استفاده نشود، با گذشت زمان خراب می‌‌شود. به مرور روغن گولر خشک می‌شود و در گردش هوای سرد به مشکل برمی‌خورد. تهویه خودرو به صورت سالانه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نشتی و خرابی نداشته باشد.

روش استفاده از دفترچه نگهداری خودرو

روش استفاده از دفترچه نگهداری خودرو

روش استفاده از دفترچه نگهداری خودرو

روش استفاده از دفترچه نگهداری خودرو نیازی به آگاهی و دانش چندانی ندارد و با بررسی جدول سرویس خودرو می‌توانید کار خود را شروع کنید. در این جداول کیلومتر، مدت زمان کارکرد و… مشخص شده است.کلیه سرویس‌ها در دفترچه ثبت می‌شود و هر خانه به صورت واضح حروفی به عنوان نماد تعویض و تعمیر مشخص شده است. این دفترچه به عنوان برنامه‌ای دقیق برای چکاپ و سرویس قطعات به کار می‌رود.

محتویات دفترچه و سرویس نگهداری خودرو

به طور کلی وجود محتویات دفترچه سرویس نگهداری خودرو به رانندگان کمک می‌کند تا اطلاعات خود را کامل کنند و با جدول سرویس خودرو بیشتر آشنا شوند. با کمک آن رانندگان می‌توانند سرویس‌ها خودرو را راحت‌تر به خاطر بسپارند و نگران شرایط قطعات و موتور ماشین نباشند.همچنین سرویس و نگهداری قطعات در افزایش عمر خودرو تاثیر بسزایی دارد و از مخارج بیشتر جلوگیری می‌کند. به همین دلیل این جدول سرویس خودرو طراحی شده است تا قبل از گسترده شدن مشکلات و عیوب خودرو، ایرادات را برطرف کنند.

انواع سرویس خودرو

انواع سرویس خودرو

انواع سرویس خودرو

همانطور که گفته شد، سرویس خودرو بایستی به صورت دوره‌ای انجام شود تا کلیه مشکلات آن برطرف شود. می‌توان گفت که این لیست به صورت مداوم تکرار می‌شود و هر راننده می‌تواند لیستی برای چک سرویس دوره‌ای داشته باشد.

سرویس موقت

برخی از قطعات و اجزای خودرو بایستی به صورت شش ماه یکبار مورد بررسی قرار بگیرند. به خصوص در خودروهایی که در مسافت‌های جاده‌ای در رفت‌وآمد هستند. با طی کردن ۹۰۰۰ کیلومتر این سرویس‌های موقت بایستی انجام شود. از جمله موارد سرویس موقت را می‌توان بررسی ترمز، فرمان، لنت، باتری، سیستم سوخت‌رسانی و… معرفی کرد.

سرویس کامل

از دیگر بررسی‌هایی که باید به صورت سالانه انجام شود، سرویس کامل است؛ با طی کردن تقریبا ۱۸۰۰۰ کیلومتر خودروی شما باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این نوع سرویس کلیه سیستم‌های برقی خودرو مانند خنک‌کننده، سیستم کنترل لاستیک‌ها، سیستم برق خودرو و… مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سرویس نمایندگی

بسیاری از سرویس‌های ماشین نیازمند افراد متخصص و کارشناس است تا کلیه عملکردهای خودرو مورد بررسی قرار بگیرد. در برخی از موارد این نوع بررسی کامل‌تر و گران‌تر از یک بررسی عادی و روزمره است. به همین دلیل رانندگان برای این نوع سرویس به نمایندگی‌های رسمی مراجعه می‌کنند تا تمام بخش‌های خودرو تست و بررسی شود.

جمع‌بندی

اگر شما هم علاقه‌مند به افزایش طول عمر خودروی خود هستید، حتما جدول سرویس و نگهداری خودرو را در این مقاله را مطالعه کنید. تعویض و تعمیر به موقع قطعات خودرو موجب افزایش طول عمر و کاهش هزینه‌های تعمیر می‌شود.وسایل نقلیه در اثر استفاده دچار استهلاک می‌شوند و بایستی قطعات و لوازم آن به صورت منظم بررسی و تعویض شود. به همین دلیل رعایت همین نکات ساده تاثیرات زیادی را در استفاده از خودرو می‌گذارد. همچنین می‌توانید در هنگام خرابی خودروی خود می‌توانید با اجاره ماشین در شیراز تجربه یک سفر و گردش عالی را از دست ندهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایمیل اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام