آدرس مجموعه : شیراز _ میدان پارسه _ اجاره اتومبیل امپراطور
تلفن تماس مجموعه : 09018002800 _ 09028002800

آدرس مجموعه : شیراز _ میدان پارسه _ اجاره اتومبیل امپراطور

جدول تنظیم باد لاستیک چیست؟

جدول تنظیم باد لاستیک چیست؟

بررسی مداوم باد لاستیک خودرو اهمیت فراوانی دارد و موجب طول عمر لاستیک‌ها می‌شود. البته بررسی باد لاستیک‌ها مزایای دیگری مانند بهبود رانندگی، شتاب خوب خودرو، ترمزگیری راحت و بی‌دردسر نیز دارد. اما تنظیم باد لاستیک را باید در زمان درست به صورت دوره‌ای انجام دهید.البته کم‌ باد بودن تایرها معایب زیادی دارد و کنترل خودرو در جاده کاهش می‌دهد. ما در اجاره ماشین در شیراز قصد داریم که جدول تنظیم باد لاستیک را به طور کامل بررسی کنیم و به توصیه‌های مفید در این زمینه بپردازیم.

جدول تنظیم باد لاستیک

در خودروهای مختلف،‌ تنظیم فشار باد متفاوت است و متناسب با شرایط آن را تنظیم می‌کنند. در ادامه با جدول تنظیم باد لاستیک بیشتر بررسی می‌کنیم.

نوع خودروفشار باد لاستیک
سمند۳۰
تندر ۹۰۳۰
رانا۳۳
پژو پارس و ۴۰۵۲۹
تیبا۳۳
پراید۲۹

نکات تنظیم باد لاستیک

تنظیم باد مزایای زیادی به همراه دارد و به همین دلیل رانندگان به صورت دوره‌ای آن را انجام می‌دهند. در ادامه نکات تنظیم باد لاستیک را بیشتر بررسی می‌کنیم.

  • در هنگام تنظیم باد لاستیک از دستگاه‌های فشارسنج‌های دیجیتالی استفاده کنید که در مقایسه با فشارسنج‌های آنالوگ راحت‌تر عمل می‌کنند.
  • تنظیم باد لاستیک‌ها وقتی که گرم هستند باید PSI ۴ بیشتر از زمان سردی لاستیک انجام شود. می‌توانید هنگامی که لاستیک‌ها سرد شدند بار دیگر باد لاستیک‌ها را اندازه‌گیری کنید.
  • تنظیم باد لاستیک‌ها اهمیت فراوانی دارد و موجب تراز خودرو می‌شود. پس اگر تراز خودرو برهم خورد، باد لاستیک‌ها را چک کنید.
  • صبح‌ها زمان درست‌تری برای تنظیم باد لاستیک خودروست.
  • مکانیک‌ها در ابتدا قبل از تنظیم فرمان، باد لاستیک‌ها را تنظیم می‌کنند، چون هنگام تنظیم فرمان اگر باد لاستیک‌ها تنظیم نباشد، ارتفاع و تراز خودرو به هم می‌ریزد.

چه عواملی باعث کم‌ باد شدن لاستیک خودرو می‌شود؟

لاستیک‌ها تنها بخش‌هایی از خودرو محسوب می‌شوند که به صورت مستقیم با سطح زمین ارتباط دارند. به همین دلیل قدرت ماشین، میزان سرعت، قدرت ترمز و… به تراز لاستیک‌ها بستگی دارد. باید نیروی موتور به راحتی به لاستیک‌ها منتقل شود تا راننده به راحتی خودرو را کنترل کند.هر راننده باید به صورت دوره‌ای باد لاستیک‌ها را بررسی کند و باید در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشد. عوامل متعددی بر کم باشد شدن لاستیک‌ها اثرگذار است که در ادامه بررسی می‌کنیم که چه عواملی باعث کم‌باد شدن لاستیک خودرو می‌شود؟

تاثیر باد لاستیک در سروصدا کابین

یکی از عواملی که کم باد شدن لاستیک خودرو را نشان می‌دهد،‌ سروصدا در کابین است؛ ماشین باید با توجه به ابعاد، قدرت موتور، وزن لاستیک‌های مناسبی داشته باشد. اگر لاستیک‌ها دچار مشکل شود، سروصدای کابین را در پی دارد. به همین دلیل باد لاستیک‌ها عامل اصلی حرکت نرمال و راحت خودرو می‌شود و حس کردن ضربات غیر معمولی در کابین نشان‌دهنده پنچری یا کم باد شدن لاستیک‌هاست.

کاهش قدرت فرمان‌پذیری خودرو

از جمله عواملی که نشان‌دهنده کم باد شدن لاستیک‌هاست، کاهش قدرت فرمان‌پذیری است. اگر راننده نتواند به راحتی ترمز بگیرید و یا از شتاب خودرو کاسته شده است، یعنی لاستیک‌ها کم باد شدند. باد مناسب لاستیک‌ها موجب کنترل راحت‌تر خودرو می‌شود و راننده به راحتی می‌تواند ترمز بگیرد و گاز بدهد.

تغییرات دما

تغییرات دما باعث تغییر در فشار باد لاستیک‌ها می‌شود. در زمستان‌ها هوای داخل تایرها متراکم می‌شود و همین امر کاهش باد لاستیک‌ها را در پی دارد. کم باد شدن لاستیک‌ها در ماه‌های سرد بیشتر اتفاق می‌افتد. بنابراین با تغییر دما به ازای هر ۱۰ درجه فارنهایت، فشار هوا در لاستیک‌ها ۱-۲ PSI کاهش پیدا می‌کند.

آسیب‌دیدگی میل سوپاپ

هنگامی که میل سوپاپ آسیب ببیند موجب نشت هوا از تایرها می‌شود و به همین دلیل لاستیک‌ها کم باد می‌شود. وظیفه میل سوپاپ، آب‌بندی مناسب و تنظیم باد لاستیک‌هاست و در صورت آسیب دیدگی، کهنگی، تصادف و… موجب کاهش باد لاستیک‌ها می‌شود. بنابراین رانندگان باید دوره‌ای میل سوپاپ‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

معایب تنظیم نبودن باد لاستیک خودرو

معایب تنظیم نبودن باد لاستیک خودرو 

معایب تنظیم نبودن باد لاستیک خودرو

هنگامی که باد لاستیک خودرو کم باد باشد عوارض زیادی را به همراه دارد و رانندگان را به دردسر می‌اندازد. در ادامه معایب تنظیم نبودن باد لاستیک خودرو را بررسی می‌کنیم.

کاهش عمر لاستیک‌

لاستیک‌های خودرو از جمله اعضای حیاتی خودرو به شمار می‌روند که قیمت نسبتا بالایی دارند. در صورت آسیب‌دیدگی هزینه‌های زیادی را روی دست رانندگان می‌گذارند. اغلب تایرها عمر طولانی دارند و تنها بر اثر اصطکاک زیاد با سطح زمین دچار ساییدگی می‌شوند و آج‌های آن تغییر می‌کند.

افزایش آلایندگی خودرو

کم باد بودن لاستیک‌ها موجب افزایش آلایندگی‌های خودرو می‌شود؛ تنظیم نبودن باد لاستیک به موتور فشار می‌آورد و در نتیجه گازهای خروجی موتور افزایش می‌یابد، در نتیجه آلایندگی خودرو بیشتر می‌شود. بنابراین کاهش باد لاستیک‌ها بر سلامتی انسان‌ها و محیط زیست اثر منفی می‌گذارد.

کاهش قدرت ترمز ماشین

هنگام ترمزگیری میزان اصطکاک تایر با سطح جاده بالا می‌رود و در نتیجه قدرت ترمز را کاهش می‌دهد. اگر تایر کم باد باشد لاستیک‌ها بیش‌از‌حد استاندارد با سطح زمین اصطکاک برقرار می‌کنند و در نتیجه تعادل خودرو به هم می‌خورد و سیستم ترمز هم با مشکل روبرو می‌شوند. اگر باد تایرها استاندارد باشد احتمال بروز حادثه‌ جاده‌ای را نیز کاهش می‌دهد.

مزایای تنظیم باد لاستیک خودرو

همانطوری که گفته شد مزایای تنظیم باد لاستیک خودرو بسیار است و به همین دلیل باید به صورت دوره‌ای توسط راننده یا مکانیک مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه به بررسی مزایای تنظیم باد لاستیک می‌پردازیم.

افزایش ایمنی خودرو

در هنگام رانندگی ایمنی خودرو اهمیت زیادی دارد. تنظیم باد لاستیک‌ها موجب افزایش ایمنی رانندگی می‌شود. لاستیک‌ها با فشار صحیح رانندگی را ساده‌تر می‌کنند و در نتیجه تماس کمتری با سطح زمین دارند و همین امر موجب بهبود کنترل، جلوگیری از لغزش و حفظ تعادل خودرو نیز می‌شود.

مصرف بهینه سوخت

هنگامی‌ که لاستیک‌ها فشار مناسبی داشته باشند، مصرف سوخت بهینه می‌شود و بهره‌وری سوخت افزایش می‌یابد. بنابراین فشار مناسب در لاستیک‌ها مصرف سوخت را کاهش می‌دهند و ترمز گرفتن و گاز دادن راحت‌تر می‌شود.

طولانی شدن عمر تایر

بررسی دوره‌ای باد لاستیک‌ها موجب افزایش طول عمر لاستیک‌ها می‌شود و از ساییدگی‌های نامناسب لاستیک‌ها جلوگیری می‌گند. در صورتی که باد لاستیک‌ها مناسب باشد ساییدگی آن با سطح جاده به صورت یکنواخت است و تایرها فشار کمتری را متحمل می‌شوند.

حفظ تعادل و کنترل در فرمان پذیری ماشین

تنظیم باد لاستیک به راننده کمک می‌کند که راحت‌تر بتواند خودرو را کنترل کند و موجب حفظ تعادل خودرو می‌شود. بنابراین تنظیم باد لاستیک‌ها یک امر حیاتی و ضروری برای حفظ تعادل و کنترل راحت خودرو در جاده است.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به بررسی جدول تنظیم باد لاستیک پرداختیم؛ یکی از مواردی که باید به صورت دوره‌ای بررسی شود، تنظیم باد لاستیک‌هاست. عوامل متعددی بر میزان باد تایرها تاثیر می‌گذارد. عوامل مانند تغییرات دما، سروصدای کابین، کاهش قدرت موتور و… از جمله این موارد است.در هر ماشینی تنظیم باد لاستیک‌ها به اندازه مشخصی است که از طریق جدول بالا تنظیم می‌شود. با اجاره خودرو در شیراز به سفر و گردش بروید و تنظیم باد لاستیک‌ها و بررسی شرایط خودرو را به امپراتور رنت بسپارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایمیل اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام