آدرس مجموعه : شیراز _ میدان پارسه _ اجاره اتومبیل امپراطور
تلفن تماس مجموعه : 09018002800 _ 09028002800

آدرس مجموعه : شیراز _ میدان پارسه _ اجاره اتومبیل امپراطور

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن

تعویض فیلتر روغن

تعویض فیلتر روغن

در چکاپ‌های دوره‌ای و ماهیانه تعویض فیلتر روغن یکی از موارد مهم است. برای نگهداری بهتر خودرو می‌توانید تعویض فیلتر روغن خودرو را به صورت دوره‌ای خودتان تعویض کنید یا از مکانیک برای تعویض آن کمک بگیرید. تعویض به موقع به موتور خودرو کمک می‌کند تا در شرایط بهینه‌تری قرار بگیرد.همچنین کیفیت روغن و نوع فیلتر می‌تواند بر کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خودروی شما موثر باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین زمان تعویض فیلتر روغن را بررسی کنیم.

عدم تعویض فیلتر روغن

فیلتر روغن از ورود آلودگی‌های حاصل از احتراق و رسوبات خاک و کربن به روغن موتور جلوگیری می‌گیرد. فیلتر به عنوان وسیله‌ای از ورود آلاینده‌ها به درون موتور جلوگیری می‌کند. بنابراین عدم تعویض فیلتر روغن موجب ورود آلاینده به موتور می‌شود و سایش و آسیب بیش از حد به موتور را در پی دارد.

با گذشت زمان فیلتر عملکرد خود را از دست می‌دهد و میلیاردها ذره آلاینده و گردوغبار را به خود می‌گیرد و کیفیت قبل را ندارد. اما گرفتگی فیلتر روغن میزان کیفیت تصفیه روغن را کاهش می‌دهد و موجب آلودگی آن نیز می‌شود. به همین دلیل نباید تعویض فیلتر روغن را به تعویق انداخت و به صورت دوره‌ای باید بررسی و تعویض شود.

علائم خرابی فیلتر روغن

علائم خرابی فیلتر روغن

علائم خرابی فیلتر روغن

متاسفانه حتی اگر از روغن با کیفیت هم استفاده کنید، باز هم فیلترها مستهلک و خراب می‌شوند. به همین دلیل دانستن علائم خرابی فیلتر روغن بسیار مهم است. معمولا بعد از طی کردن ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر می‌توانید فیلتر خودروی خود را تعویض کنید. بنابراین تعویض دوره‌ای و به موقع فیلتر ضروری است و باید از قبل برای آن آماده باشید. در ادامه با علائم خرابی فیلتر روغن بیشتر آشنا می‌شویم.

افزایش دمای موتور

فیلتر روغن به بهبود عملکرد خودرو کمک بسزایی می‌کند و برای روانکاری بهتر استفاده از آن توصیه می‌شود. به همین دلیل در صورتی که فیلتر خودرو کثیف و ناکارآمد باشد، موجب افزایش دما نیز می‌شود. دمای موتور باید حد متعادلی باشد و یکی از علائم خرابی فیلتر روغن ، بالا رفتن دمای موتور است.

صداهای غیر معمول

اگر درون خودرو صدای غیر معمول شنیدید معمولا ایراد از فیلتر است که باید تعویض شود. صداهای غیر معمول نشان‌دهنده فیلتر کثیف و ناکارآمد خودروست. صداهای خش‌خش و صداهایی که عادی نیستند از داخل موتور به گوش می‌رسد. در زمان تعویض فیلتر روغن می‌توانید با اجاره خودرو در شیراز به گردش و تفریح بپردازید.

روشن شدن نمایشگر چراغ

در بعضی از مواقع چراغ اعلان فشار روشن می‌شود و از خرابی فیلتر روغن خبر می‌دهد. به همین دلیل خودروی شما نیاز به تعویض فیلتر دارد. بنابراین می‌توانید به مکانیکی مراجعه کنید و فیلتر روغن را تعویض کنید.

خروج دوده تیره و کثیف از اگزوز

اگر خودرو سالم باشد، نباید از اگزوز دوده سیاه و تیره خارج شود. دوده باید شفاف باشد و قابل رویت نیست. به همین دلیل در صورت مشاهده دود سیاه و کثیف باید فیلتر روغن بررسی و تعویض شود. به احتمال زیاد با مشکل روغن‌سوزی خودرو مواجه شده است. مسدود شدن و خرابی فیلتر روغن موجب احتراق می‌شود و دوده از اگزوز تیره می‌شود.

افت فشار روغن موتور

از جمله علائم خرابی فیلتر روغن را می‌توان افت فشار روغن موتور دانست. در خودروهای جدید فشار سنج روغن امکان مشاهده و نظارت بر فشار روغن را امکان‌پذیر می‌کند. مشاهده فشارسنج به رانندگان کمک می‌کند تا از بروز مشکلاتی مانند گرفتگی و نشت مطلع شوند. بروز این مشکلات از جمله عواقب عدم تعویض فیلتر است که باعث افزایش دما در موتور تخریب قطعات نیز می‌شود.

فیلتر روغن چقدر روغن می‌گیرد؟

تعویض فیلتر روغن به شما کمک می‌کند تا به سادگی بتوانید در مصرف روغن نیز صرفه‌جویی کنید؛ تعویض فیلتر روغن بر مقدار مصرفی روغن در موتور تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش کیفیت آن در خودرو می‌شود. اگر فیلتر روغن را تعویض کنید مصرفی روغن از حدود ۶ لیتر به ۴ لیتر کاهش می‌یابد.

به همین دلیل نقش مهمی در عملکرد بهتر موتور و مصرفی روغن دارد. البته هر خودرو به میزان مشخصی روغن موتور نیاز دارد و در هر ماشین این عدد متفاوت است. در زمان تعویض روغن می‌توانید با اجاره ماشین در شیراز به سفر بروید و نگران تعمیرات ماشین نباشید.

اهمیت تعویض فیلتر روغن

اهمیت تعویض فیلتر روغن

اهمیت تعویض فیلتر روغن

اهمیت تعویض فیلتر روغن زیاد است و مراقبت و رسیدگی و تعویض به موقع به کیفیت قطعات و نگهداری خودرو کمک بسزایی می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا اهمیت تعویض فیلتر روغن را بیشتر بررسی کنیم.

فیلتراسیون موتور

اگر سریع و به موقع فیلتر روغن را تعویض کنید به بهبود عملکرد موتور کمک می‌کند. فیلتراسیون روغن موتور به حفاظت از موتور در مقابل آلودگی کمک می‌کند و فیلتر روغن از آسیب و خسارت دیدن موتور جلوگیری می‌کند. به همین دلیل آلاینده‌ها به درون قطعات و موتور وارد نمی‌شوند.فیلتر روغن عملیات پایش آلودگی را به سادگی انجام می‌دهد و ذرات آلوده را از چرخه ورود و خروج روغن حذف می‌کند. به همین دلیل موجب حفظ سلامت موتور نیز می‌شود.

جلوگیری از تخریب قطعات موتور

از جمله مزایای تعویض فیلتر روغن را می‌توان جلوگیری از زوال قطعات موتور معرفی کرد؛ تعویض فیلتر روغن در زمان مناسب از ورود آلودگی به موتور جلوگیری می‌کند و در نتیجه عمر قطعات افزایش می‌یابد و دچار تخریب سریع نمی‌شوند.روغن تمیز و با کیفیت مانع اصطکاک قطعات خودرو می‌شود و به طولانی‌تر شدن عمر موتور نیز کمک می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت که از تخریب قطعات و موتور جلوگیری می‌شود.

کاهش هزینه نگهداری و تعمیر

بررسی دوره‌ای و چکاپ به موقع موجب کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود و هزینه‌های تعمیر نیز کاهش می‌یابد. به همین دلیل با تعویض فیلتر روغن با هزینه کم، از بروز هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌کنید. بهترین زمان برای تعویض آن توسط مکانیک بررسی می‌شود و یا خودتان به صورت دوره‌ای تعویض کنید.

بهبود عملکرد موتور

با تعویض به موقع روغن می‌توانید به بهبود عملکرد موتور کمک کنید و مانع از افت شتاب و افزایش فشار موتور شوید. فیلترهای روغن تحمل فشار موتور را بهبود می‌بخشند و سرعت و شتاب خودرو را افزایش می‌دهد. بنابراین همیشه با طی کردن ۱۰ هزار کیلومتر عملکرد خودرو را بررسی کنید.

بهبود کیفیت روغن موتور

همانطور که گفته شد، هر چقدر هم کیفیت روغن خودرو بالا باشد، باز هم نیاز به تعویض فیلتر روغن در خودرو وجود دارد. روغن موتور به مرور زمان کیفیتش افت می‌کند و به کمک فیلتر روغن خودرو می‌توان به حفظ سلامت موتور کمک کرد.

با استفاده از فیلتر روغن از ورود آلودگی‌هایی مانند گردوغبار، براده های فلزی و لجن جلوگیری می‌شود. به این ترتیب موجب تصفیه روغن از وجود ذرات ریز می‌شود. همچنین گردش روغن در موتور راحت‌تر است و ناخالصی‌های جذب فیلتر می‌شود و گردش روغن سریع‌تر و راحت‌تر است.

جمع‌بندی

ما در این مقاله بهترین زمان تعویض فیلتر روغن را بررسی کردیم؛ در لیست چکاپ‌های دوره‌ای و ماهانه، فیلتر روغن را از قلم نیندازید. با طی کردن ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر فیلتر روغن را بررسی کنید تا مانع ورود آلودگی‌ها و گردوغبار به درون موتور شوید.

با تعویض فیلتر روغن از ایجاد هزینه‌های نگهداری خودرو، کاهش عملکرد موتور، ساییدگی قطعات جلوگیری کنید و فشار موتور را کاهش دهید. همچنین در زمان بررسی و چکاپ خودرو می‌توانید با اجاره ماشین از امپراطور رنت به تفریح بپردازید و نگران نداشتن وسیله نباشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایمیل اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام